Nincs megállás: gyors tempóban dolgoznak tovább a Szeged−Röszke vasútvonalon

Felsőágyazat-képzéssel, vágányszabályozással folytatódnak a munkák a 136-os vasútvonalon, ahol a napokban fejeződött be a vágányépítés.

 

Sajtónyilvános eseményen mutatták be a 210 tonnás, az SMD 80/UVP 2002 vágányépítő és -átépítő gépláncot, miközben a röszkei határ előtti utolsó néhány száz méteren lefektette a betonaljakat. 

A 13 kilométernyi pályát a V-Híd Építő Zrt. újítja fel és villamosítja Szeged-Rendező állomás és a röszkei országhatár között. Mint korábban megírtuk, a beruházás azért fontos, mert a Budapest−Belgrád vasútvonal építése miatt vágányzár lépett életbe a 150-es vonalon. A Szeged−Röszke−Szabadka útvonal pedig alternatív megoldást jelent augusztustól a korlátozott teherforgalomnak, 2023 októbere után pedig a személyszállításnak is.  


Vitézy Dávid (balra), Sárváry István (középen) és Pafféri Zoltán (jobbra)

A 136-os vonal fejlesztése a MÁV saját beruházásában valósul meg, melynek fedezetét, 45 milliárd forintot az állam biztosítja. Mint azt Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára lapunknak a röszkei sajtótájékoztatón elmondta: a stratégiai jelentőségű projektben egy új deltavágány is épül, amely összeköti ezt a vonalat a Budapest−Szeged tengellyel, hogy a jövőben irányváltás nélkül lehessen közlekedni ezen a szakaszon akár távolsági vonatokkal is.

„Ha figyelembe vesszük az elmúlt évek történéseit – pandémia, háború, klímaváltozás -, azt látjuk, hogy a vasúti áruszállítás stratégiai ágazat lett. Hamarosan fejlesztjük a MÁV saját kapacitásait is, és fontos, hogy legyenek olyan magyar építőipari vállalatok, mint a V-Híd, amelyek képesek jó minőségben, gyorsan, a többi nemzetközi vetélytárshoz hasonló felkészültséggel vasutat építeni. Erre jó példa ez a mostani beruházás” – tette hozzá az államtitkár.   

 

A különleges teljesítményű gép magyar tulajdonban van

Stábunk fotókon örökítette meg, ahogy a 350 méter hosszú SMD 80/UVP 2002 vágányépítő és -átépítő géplánc lefekteti az utolsó betonaljakat egészen a röszkei országhatárt jelölő kerítésig. A rendkívül hatékony és gyors szerkezet egy műszak alatt 1,5-2 kilométernyi vágányt képes megépíteni. A ritkaságnak számító vasútépítő gépből Európában mindössze hármat alkalmaznak aktívan, ebből egy a V-híd tulajdonában van.

A géplánc korábban már részt vett például a Budapest−Hatvan és a Debrecen−Balmazújváros vonalszakaszok felújításában is. Hamarosan pedig a Békéscsaba−Lőkösháza vonalon „teljesít szolgálatot” – mondta el lapunknak Péter Lajos projektvezető.

„Ezt az SMD 80 típusú vágányépítő és -átépítő gépláncot 2020-ban vásároltuk, melyre nagyon büszkék vagyunk. - árulta el Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója. „A Szeged−Röszke szakaszon az eredeti ütemtervhez képest érkezett egy kérés, hogy a Budapest−Belgrád vasútvonal építése miatt hamarabb készüljön el, hogy a teherforgalom augusztusban elindulhasson. Így fel kellett gyorsítani a munkát, melyre ez a gép tökéletesen alkalmas volt: átszerveztük a munkaprogramját, hogy itt bevethessük. Szerintem figyelemre méltó teljesítmény a magyar vasútépítésben, hogy öt hónap alatt elbontottuk és megépítettük az új pályát” – tette hozzá a vezérigazgató.

 

Intenzív ütemben folynak tovább a munkák

A tervek szerint tehát augusztusban elindulhat a teherforgalom a Szeged−Röszke−Szabadka vonalon, de a V-Híd tovább folytatja a munkát a magyar szakaszon. A következő lépés a felsőágyazatképzés, vágányszabályozás – avatta be lapunkat a részletekbe Péter Lajos projektvezető. A 2023-ig tartó időszakban a következő feladatokat végzik el:

 

  • korszerűsítik Röszke állomás vágányhálózatát;
  • új megállóhelyet hoznak létre Szeged-Szentmihály településrészen;
  • Szeged-Szentmihályon és Röszkén magasperonnal, akadálymentesítéssel, modern esőbeállókkal, P+R és B+R parkolókkal, padokkal, valamint korszerű utastájékoztatással teszik vonzóbbá a vasúti szolgáltatást;
  • Röszkén ezen kívül egy új állomásépületet létesítenek az utasok számára;
  • a vasútvonal villamosításához felsővezeték-hálózatot építenek ki a teljes vonalon, illetve új villamos alállomást telepítenek Szegeden;
  • az összes megépülő váltót fűtéssel látják el, így biztosítva télen is a problémamentes közlekedést;
  • a vasúti üzemet a projekt keretében felújítandó szegedi forgalomirányítási központból távvezérlik majd;
  • továbbá átépítik a keresztező és párhuzamos utakat is.

Továbbfejleszti gépparkját a V-Híd

Sárváry István a V-Híd Zrt. Plasser & Theurerrel június elején kötött megállapodásáról azt is elmondta: nagyon jó az együttműködés, sőt dolgoznak azon, hogy még szorosabbra fűzzék a kapcsolatot. A magyar vasútépítő cég megrendelte az új SMD 80 V típusú vasúti gépláncot, amelyet a V-Híd tapasztalatai alapján közösen terveznek a cég szakembereivel együtt. Előkészítés alatt áll egy magyarországi szervizközpont létesítése is, ahol lehetőség lesz a Plasser gépek szakszerű javítására, az osztrák cég szaktudására építve.

A vezérigazgatótól megtudtuk, hogy az új SMD 80 V gép vásárlása tudatos lépés volt: „Azt láttuk, hogy szükséges egy újabb, hasonló gép beszerzése, de ösztönzőleg hatott, hogy kiderült: a V-Híd nemcsak a Budapest−Belgrád vasútvonal déli, hanem az északi részének megépítésén is dolgozhat, ahol a tervek szerint októberben kezdődik a vágánybontás a Röszkén bemutatott géplánccal.”

A V-Híd további vágányszabályozó gépeket is vásárol a Plasser & Theurertől, hogy minél felkészültebben, magas szakmai színvonalon tudja kiszolgálni a hazai vasútfejlesztéseket.

Forrás: magyarepitok.hu