Rekordmértékű nemzetközi megállapodás a hazai vasútépítésben: a V-Híd új kelet-közép-európai bázist épít az ágazatnak

A magyar vasútépítésben meghatározó V-Híd Zrt. és a piacvezető vasútépítőgép-gyártó osztrák Plasser & Theurer stratégiai jelentőségű megállapodásában gépparkfejlesztés, karbantartóbázis építés és tudástranszfer is fontos szerepet játszik.


Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója egy olyan típusú Plasser & Theurer óriásgép előtt, amelynek megvásárlásáról a két cég megállapodott.
Fotók: Kércz Viktor/magyarepitok.hu

Május 31. és június 2. között Münsterben rendezték meg a huszonnyolcadik nemzetközi pályaépítési kiállítást (IAF). Az eseményt a németországi vasútmérnökök szövetségének védnöksége alatt a hatvanas évek óta szervezik meg. A rendezvényen közel 170 kiállító vett részt, ahol a 15.000 négyzetméteres Münsterland-csarnok mellett, további 6000 négyzetméter kültéri területen és több mint 3000 méter hosszú vágányokon mutatták be a legújabb gépeket, berendezéseket és építési technológiákat.


Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója és Johannes Max-Theurer, a Plasser & Theurer vezérigazgatója (Fotók: Kércz Viktor/magyarepitok.hu)

 

"A rendezvény az idei évben egy hazai vasútépítésben mérföldkőnek számító eseménynek is helyt adott: együttműködési megállapodást írt alá V-Híd Zrt. és a vasúti pályafenntartó- és vasútépítő gépeket gyártó piacvezető osztrák Plasser & Theurer (P&T)."

A megállapodás értelmében

  • a vasútépítő vállalat gépeket vásárol a Plasser & Theurertől;
  • mely biztosítja az eszközök kezelőinek és karbantartóinak képzését;
  • a két cég K+F együttműködést köt a pályadiagnosztika területén;
  • továbbá a P&T technikai segítséget nyújt a V-Híd számára egy magyarországi karbantartóbázis kiépítéséhez és annak tanúsításához.

 

Újabb három gépóriás áll a magyar vasútépítés szolgálatába


A megállapodást a V-Híd Zrt. részéről Sárváry István vezérigazgató írta alá, aki a helyszínen lapunknak elmondta:

 

„Ilyen mértékű beruházásba magyar vasútipari magánvállalat még nem kezdett. A V-Híd Zrt. a P&T eszközöket is beleértve jelenleg közel 40 millió euró értékű beruházást végez, és továbbiakban is gondolkozik.”

A vezérigazgató tájékoztatást adott a beszerezni kívánt gépekről is, eszerint a vállalat a meglévő, SMD-80 géplánc mellé egy teljesen új vágányátépítő gépláncot, egy ágyazatrendező- továbbá egy kitérőszabályozó gépet is vásárolni kíván.

A V-Híd Zrt. SMD 80 / UVP 2002 típusú gépláncáról május közepén videót tartalmazó beszámolóval jelentkeztünk, amikor a berendezés a MÁV Zrt. 136-os számú Szeged−Röszke vonalán dolgozott. A Plasser & Theurer által épített gépláncból jelenleg mindössze hármat alkalmaznak aktívan Európában. A géplánc naponta 2 kilométernyi vágány átépítésére képes.

Azzal kapcsolatban, hogy mikor, mely projekten fognak dolgozni az újonnan beszerzett gépek, Sárváry István úgy fogalmazott, hogy a már meglévő szerződésállományuk végrehajtásában is jelentős feladatot kapnak az új eszközök, ezért amint a gyártó leszállítja a gépeket, azonnal meg is kezdhetik majd a munkát.

Magyarországon épül meg Kelet-Közép-Európa új vasútépítési bázisa

 

„Ekkora géppark már igényli egy teljesen felszerelt állandó bázis meglétét, valamint az általunk végzett munkánál kritikus a megbízhatóság, az állandó rendelkezésre állás, ezért tartjuk szükségesnek a karbantartóbázis megépítését. Eddig ezeknek a gépeknek a karbantartását külföldön kellett végezni, most azonban egy olyan kelet-közép-európai bázis jön létre, ahol nemcsak a magyar, hanem a teljes kelet-közép-európai régió javítási munkáit is elvégzik majd”  – egészítette ki a vezérigazgató.

 

 

A V-Híd Zrt. a P&T közreműködésével határozza meg a javítóbázis műszaki felszereltségét, és képezi ki azt a speciális műszaki gárdát, mely a gépek javítását végzi majd, így biztosítva a gyártó által is elvárt műszaki színvonalat.

Amikor arról kérdeztük, hogy véleménye szerint milyen hatással lesz a hazai vasútépítésre és a V-Híd Zrt. tevékenységére a szerződés, Sárváry István így válaszolt:

 

„A V-Híd Zrt. és a körülötte kiépült cégcsoport stabil tudott maradni a pandémia időszakában is, és a velünk szerződött hazai és külföldi vállalatok is élvezhették ezt a biztonságot. Ezt csak úgy tudtuk elérni, hogy a vasútépítési piac lehető legtöbb ágazatában jelen vagyunk a tervezéstől a szállításon át minden létesítmény kivitelezéséig saját eszközökkel, saját munkaerővel, bizonyos esetekben pedig stratégiai partnerekkel. Ilyen stratégiai partnerünk lett a P&T, akivel új szintre emeljük a magyar vasútépítési ipar gépesítését és technológiai színvonalát.”

 

A vezérigazgató a témát érintve hangsúlyozta még: a beruházással több tucat olyan munkahelyet teremtenek, amely a szakképzett magyar munkaerő számára Magyarországon biztosít munkalehetőséget az új vasútépítési- és -karbantartási bázison.

„Ezzel nem csupán a már az ágazatban dolgozók számára nyitunk ki egy új ajtót, hanem egyben hazai alternatívát is kínálunk a fiatal szakembereknek, akik most, vagy a közeljövőben fejezik be a képzésüket” – mutatott rá.

A kivitelezés mellett hangsúlyt kap a kutatás-fejlesztés is

Sárváry István kifejtette: „A V-Híd Csoport már jelenleg is közel 1000 munkavállalóval dolgozik a hazai és nemzetközi vasúti piacon. A szellemi foglalkoztatottak aránya jelenleg 40 százalék körül áll, ami várhatóan így is marad,

 

ugyanis a kivitelezési ágazat növekedése mellett hangsúlyt kap ma már a kutatás-fejlesztés is, erre a területre minél több fiatal hazai mérnököt fogunk bevonni.”

 

Rámutatott: a cél az, hogy a V-Híd ne csak Magyarország legfejlettebb vasútépítési vállalata legyen, hanem nemzetközileg is piacképes, európai és magyar technológiát kínálhasson partnereinek. „Ehhez szükség van az olyan legmodernebb technológiát kínáló partnerekre, mint a P&T” – hangsúlyozta a nemzetközi együttműködés jelentőségét Sárváry István.

Sorban álltak a hatalmas teljesítményű gépek a kiállítócsarnok mellett

Az eseményen a Plasser & Theurer természetesen kiállítóként is részt vett, az érdeklődők pedig megismerhették és megtekinthették a vállalat legújabb gépeit, melyek a legmodernebb technológiát képviselik mind a vasútépítésben, mind a -felújításban, mind pedig a -karbantartásban.

A kiállításról és a gépekről hamarosan helyszíni riportot olvashatnak majd a magyarepitok.hu olvasói: a münsteri expón is meghatározó szereplő Plasser & Theurer 19 óriásgépet állított ki, de természetesen az összes jelentősebb európai gyártó képviseltette magát. Számos több tíz tonnás, több akár 100 méter hosszú óriásszerkezet állt a pályaudvar mellé épített városi vásárcsarnok sínpárjain.

A magyar vasút jövőjét erősíti az együttműködés

 partnerségi megállapodás aláírása után Johannes Max-Theurer, a Plasser & Theurer vezérigazgatója tudósítónknak kifejtette: nagyszerű lehetőséget lát a Plasser & Theurer és a V-Híd kooperációjában. Kifejezetten figyelemre méltónak nevezte azt is, hogy a V-Híd technológiai fejlesztéseket hajt végre a vasúti közlekedés sikere érdekében.

„Örülök az együttműködésnek a cégeink között: úgy gondolom, ezek a technológiai fejlesztések elő fogják segíteni Magyarországon a vasúti infrastruktúrarendszer jövőjét.”

 

Johannes Max-Theurer rámutatott: ahhoz, hogy új technológiákat lehessen meghonosítani egy ország piacán, olyan erős partnerre van szükség, mint a V-Híd. A vezérigazgató szerint a Plasser & Theurer és a V-Híd együttműködése példaként szolgálhat más európai országok számára is. Elmondta még: imponáló számára, hogy milyen gyorsan és milyen nagy energiával fejlődik a V-Híd, majd hozzátette: biztos abban, hogy a holding ambíciózus csapata képes lesz hasonló ütemben folytatni a jövőben is a növekedést.

 

Forrás: magyarepitok.hu

Galéria