Felsővezetéktartó oszlopok építésével folytatódik a Budapest – Belgrád vasúti fejlesztés

A horganyzott acéloszlopok telepítését közúti és vasúti technológiával végzik a V-Híd Zrt. szakemberei.

Lapunk kötöttpályás rovatában rendszeresen tudósítunk a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós–Tass–Kelebia vasútvonalának fejlesztéséről. A stratégiai, hazai és nemzetközi szempontból is kiemelt jelentőségű Budapest − Belgrád korszerűsítési és kapacitásbővítő beruházás teljes magyarországi szakaszának fővállalkozója az RM International Zrt.-t is magában foglaló három tagból álló konzorcium, amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.

Szeptemberben a Kiskunhalas − Kisszállás szakaszon megkezdődött az új nyomvonal földmunkája, melyről látványos galériával jelentkeztünk. Elrajtoltak a projekthez kapcsolódó műtárgyépítések és a vasúti pálya építése az V-Híd Zrt. saját tulajdonú SMD 80 nagygépével.

"Októberig a Csengőd – Kelebia – országhatár szakaszon elbontottak 132 kilométer hosszú felsővezetéket és 850 felsővezetéki oszlopot a betonalappal együtt. Kiskőrös állomáson, illetve Kiskunhalas és Kisszállás között megkezdődött a felsővezeték-tartó oszlopok állítása."

Csengődtől az országhatárig 2600 új, horganyzott acéloszlopot állítanak fel, melyekre 175 kilométer hosszan épül ki a villamos vontatáshoz szükséges felsővezetéki hálózat. A munkához 17.000 köbméter betont használnak fel.

Az oszlopokat egymástól 30-70 méter távolságra állítják fel, attól függően, hogy állomási vagy vonali, illetve egyenes vagy íves szakaszban helyezkednek el. A munkavégzés közúti és vasúti technológiával folyik, földmunkagépekkel és autódaruval, illetve a megépült vágányról betonozó-szerelvénnyel. A tervező által meghatározott betonalap méretétől függően naponta 10-15 oszlopot állítanak fel.

A projektben nemzetközi átjárhatóságot biztosító vonatbefolyásoló rendszert építenek ki

"A vonal felújítását követően a hozzávetőleg 150 kilométer hosszú pályán a teljes szakaszon 160 kilométer/óra lesz a legnagyobb engedélyezett sebesség. A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy teljesen új második vágányt építenek ki. A felsővezeték-hálózatot szintén elbontják, és újjáépítik."

A fentieken túl sor kerül a vonali és állomási biztosítóberendezések átépítésére és az ETCS (European Train Control System−Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer – a Szerk.) 2-es szintjének telepítésére. A rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, ezáltal a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint a nemzetközi átjárhatóság biztosítása.

Új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön, Fülöpszálláson továbbá felújítják a soroksári, dunaharaszti, taksonyi, dunavarsányi, kunszentmiklós-tassi, szabadszállási, kiskunhalasi és kelebiai felvételi épületeket. A vonal mentén zajvédőfalakat emelnek és P+R parkolókat alakítanak ki. A projekt részeként számos új műtárgyat is kialakítanak: elsősorban kerethidakat és peronaluljárókat.

A beruházás a tervek szerint 2025-re készül el.

Forrás: magyarepitok.hu

Galéria